دکتر سید محمد جواد میرلوحی

پایگاه اطلاع رسانی جهت آشنایی، پیشگیری و درمان بیماری های قلب و عروق

سوالات متداول پیرامون ویروس کرونا جدید Covid 19

1. کروناویروس چیست؟

کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که ممکن است باعث ایجاد بیماری در حیوانات یا انسان شوند. مواردی از این خانواده، در انسان شناخته شده است که باعث عفونت های تنفسی می شوند از سرماخوردگی گرفته تا بیماریهای شدیدتر مانند سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندرم شدید تنفسی حاد (SARS). ویروسی که اخیراً کشف شده و باعث بیماری در انسان شده است،COVID-19 می باشد.

 

2. Covid 19 چیست؟

COVID-19 نوعی بیماری عفونی است که اخیراً کشف شده است. این ویروس و بیماری جدید تا قبل از شروع شیوع در ووهان چین در دسامبر 2019 ناشناخته بود.

 

3. علائم Covid-19 چیست؟

شایع ترین علائم COVID-19 تب ، خستگی و سرفه خشک است. برخی از بیماران ممکن است دچار گرفتگی و درد عمومی بدن، احتقان بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال شوند. این علائم معمولاً خفیف است و به تدریج شروع می شود. برخی از افراد آلوده می شوند اما بدون علامت هستند و احساس بیماری نمی کنند. بیشتر افراد (حدود 80٪) بدون نیاز به درمان خاص، از این بیماری بهبود می یابند. از هر 6 نفر که به COVID-19 مبتلا می شوند، 1 نفر به طور جدی بیمار شده و در تنفس دچار مشکل می شود. افراد مسن و افراد دارای مشکلات پزشکی اساسی(بیماری زمینه ای) مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی، دیابت و... بیشتر احتمال دارد به بیماری کرونا شدید و جدی مبتلا شوند. افراد مبتلا به تب، سرفه و تنگی نفس باید جهت مراقبت و اقدام پزشکی به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 

4. COVID-19 چگونه پخش می شود؟
افراد می توانند COVID-19 را از سایر مبتلایان به ویروس بگیرند. این بیماری می تواند توسط  قطرات کوچک بینی یا دهان در هنگام سرفه یا حتی بازدم افراد مبتلا به فرد دیگر منتقل شود. به همین دلیل مهم است که فاصله از افراد مبتلا به این بیماری بیش از ۱ متر(۳ فوت)باشد. هم چنین این قطرات بر روی اشیاء و سطوح اطراف فرد فرود می آید. با لمس این اجسام یا سطوح و سپس لمس چشم،  بینی یا دهان توسط افراد دیگر COVID-19  به آنها نیز منتقل می شود. 

WHO در حال بررسی تحقیقات در مورد شیوه انتشار COVID-19 است و به اشتراک گذاری یافته های به روز شده ادامه خواهد داد.

آیا ویروس COVID-19  از طریق هوا قابل انتقال است؟
تاکنون مطالعات نشان می دهد ویروس  COVID-19 عمدتاً از طریق تماس با قطرات تنفسی افراد مبتلا و نه از طریق هوا منتقل می شود. پاسخ قبلی را ببینید "چگونه COVID-19 گسترش می یابد؟"

آیا می توان COVID-19 را از فردی گرفت که علائمی ندارد؟
راه اصلی شیوع این بیماری از طریق قطرات تنفسی است که توسط کسی که سرفه می کند، خارج می شود. خطر ابتلا به COVID-19 از طرف افراد بدون علامت بسیار پایین است. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به COVID-19 فقط علائم خفیفی را تجربه می کنند. این امر به ویژه در مراحل اولیه بیماری صادق است. بنابراین گرفتن COVID-19 از شخصی که مثلاً فقط سرفه خفیف داشته و احساس بیماری نمی کند، ممکن است. WHO در حال بررسی تحقیقات در مورد دوره انتقال COVID-19 است و به اشتراک گذاری یافته های به روز خود ادامه خواهد داد.

آیا می توانم COVID-19 را از مدفوع کسی که مبتلا به این بیماری است، بگیرم؟
به نظر می رسد خطر ابتلا به COVID-19 از مدفوع فرد آلوده کم است. در حالی که تحقیقات اولیه نشان می دهد که ویروس ممکن است در برخی موارد در مدفوع وجود داشته باشد، اما جزء مسیرهای اصلی شیوع آن نیست.  از آنجا که ابتلا از طریق مدفوع نیز احتمال دارد،  شستن مرتب دستها، بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و قبل از غذا توصیه می شود.

 

5. برای محافظت از خود و جلوگیری از شیوع بیماری چه کاری می توانم انجام دهم؟
اقدامات حفاظتی برای همه
از آخرین اطلاعات در مورد شیوع COVID-19 موجود در وب سایت WHO و از طریق مراجع بهداشت عمومی ملی و محلی خود آگاه باشید. بسیاری از کشورهای جهان موارد COVID-19 را مشاهده کرده و در تعدادی از کشور ها نیز شیوع داشته است. مقامات چین و برخی دیگر از کشورها موفق شده اند شیوع خود را کند یا متوقف کنند. با این حال، وضعیت غیرقابل پیش بینی است. بنابراین مرتباً آخرین اخبار را بررسی کنید.

با استفاده از برخی اقدامات احتیاطی ساده می توانید احتمال ابتلا به عفونت یا انتشار COVID-19 را کاهش دهید:

مرتباً دستان خود را با دستمال حاوی الکل تمیز کنید یا آنها را با آب و صابون بشویید.
چرا؟ شستن دستان خود با آب و صابون یا استفاده از دستمال الکل باعث از بین رفتن ویروس هایی می شود که ممکن است روی دستان شما باشد.
حداقل 1 متر (3 فوت) از هر کس که سرفه  یا عطسه می کند، فاصله بگیرید.
چرا؟ هنگامی که فرد سرفه یا عطسه می کند، قطرات مایع کوچکی از بینی یا دهان خود که ممکن است حاوی ویروس باشد، می پاشد. اگر خیلی نزدیک باشید، در صورت سرفه کردن فرد مبتلا، ممکن است قطرات حاوی ویروس COVID-19 را تنفس کنید.
از لمس چشم ، بینی و دهان خود خودداری کنید.
چرا؟ دست ها بسیاری از سطوح را لمس می کنند و می توانند ویروس ها را جذب کنند. بعد از آلوده شدن، دستها می توانند ویروس را به چشم ، بینی یا دهان منتقل کنند. از آنجا ویروس می تواند وارد بدن شما شود و شما را بیمار کند.
اطمینان حاصل کنید که شما و اطرافیانتان بهداشت تنفسی خوبی را رعایت می کنید. این به معنای پوشاندن دهان و بینی شما با آرنج یا دستمال هنگام سرفه یا عطسه است. سپس بلافاصله دستمال مورد استفاده را دور بریزید.
با رعایت بهداشت مناسب تنفسی، از افراد اطراف خود در برابر ویروس هایی مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا و COVID-19 محافظت  کنید.
اگر احساس بیماری کردید در خانه بمانید. اگر تب، سرفه و مشکل در تنفس دارید، با مراکز مخصوص کنترل کرونا تماس بگیرید و یا مراجعه نمایید.

دستورالعمل های مقامات بهداشت کشور خود را دنبال کنید.
چرا که مقامات ملی و محلی بیشترین اطلاعات را در مورد وضعیت منطقه شما خواهند داشت. تماس و مشاوره اولیه، به ارائه دهنده خدمات درمانی شما اجازه می دهد تا شما را به سرعت به مراکز درمانی صحیح هدایت کند. این امر همچنین از شما محافظت می کند و به جلوگیری از شیوع ویروس ها و سایر عفونت ها کمک می کند.
از آخرین نقاط مهم COVID-19 (شهرها یا مناطق محلی که COVID-19 به طور گسترده در آن پخش شده) مطلع باشید. در صورت امکان، از مسافرت به اماکن خودداری کنید . به خصوص اگر مسن هستید یا به دیابت، بیماری قلبی یا ریوی مبتلا هستید.
چرا؟ شانس بیشتری برای ابتلا به COVID-19 در یکی از این مناطق دارید.

اقدامات حفاظتی برای افراد در مناطقی که COVID-19 در آن گسترش یافته است (14 روز گذشته)
راهنمایی های ذکر شده در بالا را دنبال کنید (اقدامات حفاظت از خود و همه)
در صورت احساس مریضی حتی در صورت علائم خفیف مانند سردرد، تب درجه پایین (37.3 درجه سانتیگراد و بالاتر) و آبریزش بینی خفیف، تا زمانی که بهبودی پیدا کنید، خود را در خانه قرنطینه نمانید. اگر کار ضروری در خارج از منزل دارید حتما از ماسک استفاده نمایید تا سایرین را به خطر ابتلا نیندازید.
چرا؟ جلوگیری از تماس با دیگران و مراجعه به مراکز درمانی به شما امکان می دهد تا موثرتر عمل کرده و به شما و دیگران در برابر COVID-19 و سایر ویروس ها کمک می کند.
اگر دچار تب ، سرفه و مشکل در تنفس هستید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید زیرا این امر ممکن است به دلیل عفونت تنفسی یا بیماری جدی دیگری باشد. در تماس با مسئولان مربوطه و مراکز پشتیبانی، از مسافرت خود به مناطق دیگر و یا برخورد با سایر مسافران اطلاع دهید.
چرا؟ تماس از قبل، به ارائه دهندگان خدمات درمانی اجازه می دهد تا شما را به سرعت به مراکز درمانی صحیح و مرتبط هدایت کند. این امر همچنین به جلوگیری از شیوع احتمالی COVID-19 و سایر ویروس ها کمک می کند.

 

6. چقدر احتمال دارد که من کرونا (COVID-19) بگیرم؟
این خطر بستگی به جایی دارد که شما در آن قرار دارید  و به طور خاص ، آیا شیوع COVID-19 در آنجا رخ داده است یا خیر.

برای اکثر افراد در اکثر مناطق ، خطر ابتلا به COVID-19 هنوز پایین است. با این حال ، اکنون مکانهایی در سراسر جهان (شهرها یا مناطقی) وجود دارد که بیماری در آن شیوع دارد. برای افرادی که در این مناطق زندگی می کنند و یا بازدید می کنند، خطر ابتلا به COVID-19 بیشتر است. دولت ها و مقامات بهداشتی هر بار که مورد جدیدی از COVID-19 مشخص شود، اقدامات جدی ای را انجام می دهند. حتماً محدودیت های محلی در سفر ، حرکت و اجتماعات بزرگ را رعایت کنید. همکاری با تلاشهای کنترل بیماری، خطر ابتلا به ویروس COVID-19 را کاهش می دهد.

شیوع COVID-19 می تواند مهار شود و انتقال آن متوقف شود ، همانطور که در چین و برخی کشورهای دیگر نشان داده شده است. متأسفانه ، شیوع های جدید می تواند به سرعت بروز کند. مهم است که از موقعیتی که در آن هستید یا قصد رفتن دارید آگاه باشید. WHO به روزرسانی های روزانه را در مورد وضعیت COVID-19 در سراسر جهان منتشر می کند.

می توانید این موارد را در اینجا مشاهده کنید.

 

7. آیا نگران COVID-19 باشم؟
بیماری ناشی از عفونت COVID-19 به ویژه در کودکان و بزرگسالان جوان خفیف است. با این حال می تواند یک بیماری جدی ایجاد کند؛ از هر 5 نفری که گرفتار آن هستند، 1 مورد نیاز به مراقبت در بیمارستان دارد. بنابراین بسیار طبیعی است که مردم نگران این باشند که شیوع COVID-19 چه تأثیری بر روی آنها و عزیزانشان بگذارد.

ما می توانیم این نگرانی ها را به سمت اقدامات لازم برای محافظت از خود، عزیزان و جوامع خود هدایت کنیم. اولین و مهمترین این اقدامات، شستشوی منظم و کامل و رعایت بهداشت تنفسی مناسب است. ثانیا، آگاه باشید و از توصیه های مقامات بهداشتی کشورتان، از جمله محدودیت هایی که برای مسافرت ، تغییر مکان و تجمع در نظر گرفته شده است، پیروی کنید.

 

8. چه کسانی در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری هستند؟
در حالی که ما هنوز درحال مطالعه در مورد چگونگی تأثیر COVID-2019 در افراد هستیم، اما افراد مسن و افراد دارای بیماری زمینه ای (مانند فشار خون بالا ، بیماری قلبی ، بیماری ریه ، سرطان و دیابت) بیشتر به نوع شدید بیماری نسبت به دیگران مبتلا می شوند.

 

9. آیا آنتی بیوتیک ها در جلوگیری یا درمان COVID-19 مؤثر هستند؟
آنتی بیوتیک ها علیه ویروس ها کار نمی کنند ، آنها فقط روی عفونت های باکتریایی کار می کنند. COVID-19 ناشی از ویروس است ، بنابراین آنتی بیوتیک ها مؤثر نیستند. از آنتی بیوتیک ها به عنوان ابزاری برای پیشگیری یا درمان COVID-19 نباید استفاده شود. آنها فقط باید تحت نظر پزشک جهت درمان عفونت باکتریایی مورد استفاده قرار گیرند.

 

10. آیا دارو یا روش درمانی وجود دارد که بتواند از COVID-19 جلوگیری و یا آن را درمان کند؟
در حالی که برخی از داروهای طب مدرن ، سنتی یا خانگی ممکن است باعث تسکین و کاهش علائم COVID-19 شوند ، اما هیچ مدرکی مبنی بر جلوگیری از درمان این بیماری در پزشکی موجود نیست. WHO خوددرمانی را با هیچ دارویی، از جمله آنتی بیوتیک ها ، به عنوان یک پیشگیری کننده یا درمان کننده برای COVID-19 توصیه نمی کند. با این وجود چندین آزمایش بالینی در حال انجام است که هم داروهای طب مدرن و هم سنتی را شامل می شود. WHO به محض دستیابی به یافته های بالینی ، اطلاعات جدیدی را ارائه می دهد.

 

11. آیا واکسن ، دارو یا درمانی برای COVID-19 وجود دارد؟
نه هنوز. تا به امروز هیچ واکسن و داروی ضد ویروسی خاص برای جلوگیری یا معالجه COVID-2019 وجود ندارد. با این حال ، مبتلایان برای رفع علائم باید مراقبت کنند. افراد مبتلا به بیماری جدی باید در بیمارستان بستری شوند. بیشتر بیماران به لطف مراقبت حمایتی بهبود می یابند.

واکسنهای احتمالی و برخی از داروهای خاص و روشهای درمانی در دست بررسی است و از طریق کارآزمایی بالینی مورد آزمایش قرار می گیرند. WHO در تلاش است تا واکسنها و داروها را برای پیشگیری و درمان COVID-19 پیگیری و توسعه دهد.

 

12. آیا COVID-19 همان SARS است؟
خیر. ویروس ناشی از COVID-19 و ویروسی که باعث شیوع سندرم شدید حاد تنفسی(SARS) در سال 2003 شد ، از نظر ژنتیکی با یکدیگر مرتبط هستند ، اما بیماریهای ناشی از آنها کاملاً متفاوت است.

SARS کشنده تر بود اما COVID-19 (کرونا) مسری تر است. از سال 2003 تاکنون هیچ موردی از شیوع SARS در جهان گزارش نشده است.

 

13. آیا برای محافظت از خودم باید ماسک بپوشم؟
فقط در صورت ابتلا به علائم COVID-19 (به ویژه سرفه) یا در برخورد با کسی که مبتلا به COVID-19 است ، ماسک بزنید. ماسک صورت یکبار مصرف فقط یک بار قابل استفاده است. اگر مریض نیستید و با فرد مریض برخورد ندارید، ماسک را هدر ندهید. کمبود ماسک در سرتاسر جهان وجود دارد ، بنابراین WHO از مردم می خواهد که عاقلانه از ماسک استفاده کنند.

WHO برای جلوگیری از هدر رفتن غیرضروری منابع گرانبها و استفاده نادرست از ماسک ، توصیه منطقی به استفاده از ماسک های پزشکی می کند.

مؤثرترین راههای محافظت از خود و دیگران در برابر COVID-19 این است که مرتباً دستان خود را بشویید، سرفه خود را با خم کردن آرنج یا دستمال بپوشانید و فاصله حداقل 1 متر را از افرادی که سرفه یا عطسه می کنند ، حفظ کنید.

 

14. روش صحیح استفاده از ماسک چیست؟
به یاد داشته باشید ، ماسک ها فقط باید توسط کارمندان بهداشت ، مراقبین و افراد دارای علائم تنفسی مانند تب و سرفه استفاده شود.
قبل از لمس ماسک، دست ها را با دستمال حاوی الکل یا آب و صابون تمیز کنید.
ماسک را از محل کشهای اطراف آن بگیرید.
ناحیه دارای نوار فلزی را به سمت بالا بگیرید.
قسمت رنگی ماسک باید به سمت بیرون باشد.
ماسک را روی صورت خود قرار دهید. نوار فلزی یا لبه سفت ماسک را بفشارید تا به شکل بینی شما قالب شود.
کف ماسک را پایین بکشید تا دهان و چانه شما را بپوشاند.
پس از استفاده ، ماسک را از کشهای اطراف آن بگیرید و بردارید.
بلافاصله پس از استفاده ، ماسک را در سطل دردار  رها کنید.
بهداشت دست را بعد از لمس یا دور انداختن ماسک انجام دهید. با الکل و یا آب و صابون شستشو دهید.

 

15. دوره نهفته COVID-19 چقدر است؟
"دوره کمون" به معنی مدت زمان بین ابتلا به این ویروس و شروع به علائم این بیماری است. تخمین این دوره برای COVID-19 از 1 تا 14 روز است ، که معمولاً در حدود پنج روز به نظر می رسد. البته با برآورد داده های بیشتر ، این تخمین ها به روز خواهد شد.

 

16. آیا انسان از یک منبع حیوانی می تواند به COVID-19 آلوده شود؟
Coronaviruses یک خانواده بزرگ ویروس است که در حیوانات رایج است. گاهی اوقات، مردم به این ویروس ها آلوده می شوند که ممکن است در افراد دیگر گسترش یابد. به عنوان مثال  SARS-CoV با گربه های civet همراه بوده و MERS-CoV توسط نوعی از شترها منتقل می شود. منابع جانوری احتمالی COVID-19 هنوز تأیید نشده است.

برای محافظت از خود، مانند بازدید از بازار حیوانات زنده، از تماس مستقیم با حیوانات و سطوح در تماس با حیوانات خودداری کنید. از مطمئن‌ترین روشهای ایمنی غذایی در همه زمان ها استفاده کنید. در هنگام دست زدن به گوشت، شیر و اندام های حیواات احتیاط کنید . از مصرف محصولات حیوانی خام یا پخته نشده خودداری کنید تا از آلودگی توسط غذاهای پخته نشده جلوگیری کنید.

 

17. آیا امکان دارد COVID-19 را از حیوان خانگی خود بگیرم؟
در حالی که تاکنون یک نمونه از آلوده شدن سگ در هنگ کنگ وجود داشته است ، تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر انتقال از  سگ، گربه یا هر حیوان خانگی که می تواند COVID-19 را منتقل کند، وجود ندارد. COVID-19 عمدتاً از طریق قطرات منتشر شده توسط سرفه یا عطسه یا با صحبت کردن فرد آلوده منتقل می شود. برای محافظت از خود، مرتباً دستان خود را با آب و صابون و یا الکل بشویید.

WHO همچنان بر آخرین تحقیقات پیرامون این موضوع و سایر مباحث COVID-19 نظارت می کند و درصورت یافتن اطلاعات جدید بروزرسانی خواهد شد.

 

18. چه مدت ویروس روی سطوح زنده می ماند؟
هنوز مشخص نیست که چه مدت ویروسCOVID-19 بر روی سطوح زنده می ماند، اما به نظر می رسد مانند سایر کرونا ویروس ها رفتار می کند. مطالعات نشان می دهد که کرونا ویروس ها (از جمله اطلاعات اولیه در مورد ویروس COVID-19) ممکن است برای چند ساعت یا تا چند روز روی سطوح باقی بمانند. این ممکن است در شرایط مختلف (به عنوان مثال نوع سطح، دما یا رطوبت محیط) متفاوت باشد.

اگر فکر می کنید ممکن است یک سطح آلوده باشد، آن را با مواد ضد عفونی کننده ساده تمیز کنید تا ویروس را از بین ببرد و از خود و دیگران محافظت کنید. دستان خود را با دستمال حاوی الکل تمیز کنید یا آنها را با آب و صابون بشویید و از لمس چشم ، دهان و بینی خودداری کنید.

 

19. آیا بسته ای که از مناطق درگیر کرونا سفارش داده ایم و به دستمان رسیده از نظر Covid19 ایمن هست؟

 احتمال آلوده بودن وسایل ارسالی کم است.

 

20. آیا کاری وجود دارد که من نباید انجام دهم؟
اقدامات زیر ضد COVID-2019 مؤثر نیستند و می توانند مضر باشند:

سیگار کشیدن
پوشیدن ماسک های متعدد
مصرف آنتی بیوتیک ها (به سؤال 10 مراجعه کنید "آیا داروهای درمانی وجود دارد که بتواند  از COVID-19 جلوگیری کرده یا آن را درمان کند؟")
در هر صورت ، اگر تب، سرفه و دشواری در تنفس دارید به دنبال مراقبت های پزشکی برای کاهش خطر ابتلا به عفونت شدیدتر باشید و حتماً تاریخ سفر اخیر خود را با ارائه دهنده خدمات درمانی خود به اشتراک بگذارید.

 

21. آیا منبع coronavirus  که باعث COVID-19 شده، شناخته شده است؟
در حال حاضر ، منبع COVID-19 یا  SARS-CoV-2 ناشناخته است. شواهد موجود نشان می دهد که SARS-CoV-2 منشأ حیوانی دارد و ویروس ساخته نشده است. احتمالاً ویروس SARS-CoV-2 دارای مخزن زیست محیطی در خفاش ها است. SARS-CoV-2، به گروهی از ویروس های مرتبط با ژنتیک تعلق دارد، که شامل SARS-CoV و تعدادی دیگر از CoV های دیگر جدا شده از جمعیت خفاش ها نیز می شود. MERS-CoV همچنین متعلق به این گروه است، اما ارتباط چندانی با هم ندارد.

 

22. چگونه اولین عفونت انسانی SARS-CoV-2 رخ داد؟
اولین موارد انسانی COVID-19 در دسامبر سال 2019 در شهر ووهان  چین مشخص شد.  نمی توان دقیقاً مشخص کرد که چگونه مردم  چین ابتدا به SARS-CoV-2 آلوده شدند.

با این حال ، SARS-CoV ، ویروسی که باعث شیوع SARS در سال 2003 شد، از یک منبع حیوانی (نوعی گربه) به انسان منتقل شد و سپس شیوع پیدا کرد. به طور مشابه ، تصور می شود که SARS-CoV-2 نیز از گونه حیوانی به انسان ها منتقل شده است. اما به احتمال زیاد از طریق یک میزبان واسطه (آن گونه دیگری از حیوانات است که احتمالاً با انسانها در تماس است) که می تواند یک حیوان خانگی باشد، منتقل شده که البته  تاکنون دقیقاً مشخص نشده است.

تا زمانی که منبع این ویروس شناسایی و کنترل نشود، احتمال تجدید ویروس در جمعیت انسان و خطر شیوع جدید مانند آنهایی که در حال حاضر تجربه می کنیم، وجود دارد.

 

23. آیا Covid 19 در هوا وجود دارد؟

ویروسی که باعث Covid 19 می شود سنگین است و در هوا نمی ماند و به روی سطوح قرار می گیرد. این ویروس از طریق سرفه، عطسه و صحبت کردن فرد آلوده و همچنین دست زدن به سطوح آلوده و تماس آن با چشم و بینی و دهان منتقل می شود.

 

شما می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات همین مطلب درج نموده تا در اولین فرصت به آن پاسخ داده شود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دکتر سید محمد جواد میرلوحی
پزشک فعال در زمینه قلب و عروق
مخترع و پژوهشگر
دارای مقالات بین المللی ISI، Pubmed و علمی پژوهشی

Designed By Erfan Powered by Bayan