دکتر سید محمد جواد میرلوحی

پایگاه اطلاع رسانی جهت آشنایی، پیشگیری و درمان بیماری های قلب و عروق

مروری بر قلب انسان؛ تعریف، موقعیت در بدن و مشکلات قلبی


قلب چهار حفره دارد:
  1. دهلیز راست که خون را از رگ ها دریافت کرده و آن را به بطن راست پمپ می کند.
  2. بطن راست خون را از دهلیز راست دریافت کرده و آن را به ریه ها می ریزد، تا در آنجا تسویه شده و غنی از اکسیژن گردد.
  3. دهلیز چپ خون اکسیژن یافته از ریه ها دریافت می کند و آن را به بطن چپ پمپ می کند.
  4. بطن چپ بنوان قوی ترین حفره، خون غنی از اکسیژن را به بقیه بدن پمپ می کند. انقباضات شدید بطن چپ باعث ایجاد فشار خون می شود.


در سطح قلب عروق کرونر وجود دارد که خون غنی از اکسیژن را به عضله قلب می رساند. شبکه ای از بافت عصبی نیز از اطراف قلب جریان دارد که سیگنال هایی را جهت انقباض و آرامش ارسال می کند و فعالیت قلب را کنترل می کند. همچنین اطراف قلب کیسه ای به نام پریکارد وجود دارد.

 

بیماری ها و مشکلات قلب
 

بیماری عروق کرونر: با گذشت سالها ، پلاک های کلسترول و چربی می توانند شریان های تامین کننده خون به قلب را باریک کنند. شریان های باریک در معرض خطر بیشتری برای انسداد کامل از لخته خون ناگهانی هستند (این انسداد را حمله قلبی می نامند).

آنژین صدری پایدار: شریان های باریک عروق کرونر باعث درد پیش بینی شده در قفسه سینه یا ناراحتی ناشی از احساس فشار بر روی سینه می شوند. انسدادها مانع از دریافت اکسیژن مورد نیاز برای فعالیت شدید قلب می شود. علائم معمولاً با استراحت بهتر می شوند.

آنژین صدری ناپایدار: درد یا ناراحتی در قفسه سینه که جدید است و یا درد قبلی که بدتر شده یا در حالت استراحت نیز رخ می دهد. این یک وضعیت اضطراری است زیرا می تواند نشان از حمله قلبی یا ایست قلبی باشد.

انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی): یک شریان کرونر به طور ناگهانی مسدود شده و قسمتی از عضله قلب بدلیل نرسیدن اکسیژن از بین می رود.

آریتمی: یک ریتم غیرطبیعی قلب به دلیل تغییر در هدایت تکانه های الکتریکی است که می تواند خوش خیم و یا بدخیم باشد که موارد بدخیم آن تهدید کننده حیات است.(تکانه های الکتریکی همان مسیر تحریک قلب جهت فعالیت پمپاژ می باشد)

نارسایی احتقانی قلب: قلب بسیار ضعیف یا خیلی سفت شده و دیگر توان پمپ خون به بدن را ندارد.. تنگی نفس و تورم پا علائم شایع آن است.

کاردیومیوپاتی: بیماری عضله قلب است که در آن قلب به طور غیر طبیعی بزرگ شده، ضخیم و یا سفت می شود. در نتیجه توانایی قلب در پمپاژ خون ضعیف می شود.

میوکاردیت: التهاب عضله قلب، بیشتر در اثر عفونت ویروسی.

پریکاردیت: التهاب آستر قلب (پریکارد). عفونت های ویروسی، نارسایی کلیه و بیماری های خود ایمنی دلایل شایع آن هستند.

افیوژن پریکارد: سیال بین آستر قلب (پریکارد) و خود قلب است. اغلب، این به دلیل پریکاردیت است.

فیبریلاسیون دهلیزی: تکانه های الکتریکی غیر طبیعی در دهلیز باعث ضربان قلب نامنظم می شوند. فیبریلاسیون دهلیزی یکی از شایع ترین آریتمی ها است.

آمبولی ریوی: به طور معمول یک لخته خون از طریق قلب به ریه ها می رود. خطر مرگ زیادی دارد.

بیماری دریچه قلب: چهار دریچه قلب وجود دارد و هرکدام اگر شدید باشد می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. بیماری دریچه می تواند باعث نارسایی احتقانی قلب شود.

سوفل قلب: صدایی غیر طبیعی که هنگام گوش دادن به قلب با یک استتوسکوپ شنیده می شود. برخی از سوفل های قلب خوش خیم هستند. برخی دیگر نشان دهنده بیماری قلبی هستند.

اندوکاردیت: التهاب آستر داخلی یا دریچه های قلب. معمولاً اندوکاردیت ناشی از عفونت جدی دریچه های قلبی است.

مرگ ناگهانی قلبی: مرگ ناشی از از دست دادن ناگهانی عملکرد قلب (ایست قلبی).

ایست قلبی: از دست دادن ناگهانی عملکرد قلب.

 

تست های تشخیصی قلب
 

الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG): ردیابی از فعالیت الکتریکی قلب. الکتروکاردیوگرام می تواند به تشخیص بسیاری از مشکلات قلبی کمک کند.

اکوکاردیوگرام: سونوگرافی قلب. اکوکاردیوگرام مشاهده مستقیم هرگونه مشکل در توانایی پمپاژ عضلات قلب و دریچه های آن را فراهم می کند.

تست استرس قلبی(تست ورزش): با استفاده از یک تردمیل یا دارو، قلب تحریک می شود تا حداکثر ظرفیت خود را پمپ کند. با این روش می توان افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر را شناسایی کرد.

کاتتریزاسیون قلبی(آنژیوگرافی): یک کاتتر در شریان ران در کشاله ران و در سرخرگ های کرونری وارد می شود. سپس پزشک می تواند تصاویر اشعه ایکس شریان های کرونر یا هرگونه انسداد را مشاهده کرده و روش های استنتینگ(فنر، بالون) یا سایر اقدامات را انجام دهد.

هولتر مانیتورینگ: اگر پزشک مشکوک به آریتمی باشد، می توان مانیتور قابل حمل قلب را پوشید. به نام هولتر مانیتور، ریتم قلب را بصورت مداوم به مدت حداقل 24 ساعت تا چند روز ضبط می کند. در سری جدید این دستگاه ها شما می توانید در مواقعی که احساس آریتمی دارید آن را بصورت یک رویداد اختصاصی ثبت کنید. همچنین دستگاه های جدید ضدآب بوده و محدودیت جهت حمام رفتن ندارید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دکتر سید محمد جواد میرلوحی
پزشک فعال در زمینه قلب و عروق
مخترع و پژوهشگر
دارای مقالات بین المللی ISI، Pubmed و علمی پژوهشی

Designed By Erfan Powered by Bayan